Etiska riktlinjer

Tydlig avgränsning mot marknadsföring

Axiom Insight genomför undersökningar för att samla in information och utför inte så kallade ”push polls” där syftet är att påverka respondenterna snarare än att lyssna på deras åsikter. 

Tydlig avsändare

När vi genomför undersökningar framgår det alltid att undersökningen genomförs av Axiom Insight. 

Respondenternas integritet

Den som deltar i undersökningar som genomföras av Axiom Insight är alltid anonym om inte annat specificeras i undersökningen. 

Eventuella personliga data som samlas in hanteras i enlighet med GDPR. 

Axiom Insight säljer aldrig personliga data såsom kontaktuppgifter vidare till tredje part. 

Utformning av undersökningar

I utformningen av våra undersökningar strävar Axiom Insight alltid efter att undvika språk som kan uppfattas som stötande och frågor ska uppfattas som neutrala. 

Våra kunder

Axiom Insight genomför ibland undersökningar på eget initiativ men oftast på uppdrag av våra kunder. Som regel framgår det inte vem uppdragsgivaren är när vi genomför en undersökning, det finns flera anledningar till detta. 

a) Undvika snedvridning i deltagande. Oftast är syftet med våra undersökningar att spegla den breda allmänhetens åsikter, detta skulle bli svårare ifall vissa respondenter väljer att inte delta i undersökningen mot bakgrund av vem uppdragsgivaren är. 

b) Undvika snedvridning i svaren. Vi har respekt för att människor kan ha olika åsikter om våra uppdragsgivare och vi vill inte att den typen av åsikter påverkar hur man svarar på våra undersökningar. 

Regelefterlevnad

Utöver ovanstående säkerställer Axiom Insight alltid att vårt arbete sker i enlighet med de lagar och regler som gäller i landet där vi genomför en undersökning. 

Etiska riktlinjer

Axiom Insight genomför regelbundet opinions- och marknadsundersökningar riktade till delar av, eller hela, allmänheten. I det arbetet följer vi våra etiska riktlinjer som tar sin utgångspunkt i vägledning från organisationer som World Association for Public Opinion Research (WAPOR), European Society for Opinion and Marketing Research (ESOMAR) och Etiska rådet för marknadsundersökningar (ERM).